تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

مزایای تحصیل در ایتالیا؟

1- دانشگاه‌ های بین ‌المللی با محیطی مناسب برای دانشجویان

یکی از دلایل انتخاب دانشجویان مخصوصا دانشجویان خارج از کشور ایتالیا، به تحصیل در آنجا،

اعتبار و قدمتی است که دانشگاه‌ های ایتالیا دارند.

یکی از قدیمی ‌ترین دانشگاه ‌های جهان، دانشگاه بولونیا است. همچنین فضای چند ملیتی، شرایط آسانی را برای تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین ‌المللی فراهم آورده است.

C:\Users\rebwar\Documents\Desktop\work-in-italy.jpg

تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

2- هزینه پایین تحصیل

از دلایل دیگر تمایل دانشجویان بین ‌المللی برای تحصیل در ایتالیا، هزینه پایین تحصیل نسبت به سایر کشور‌های اروپایی می‌باشد.

هزینه تحصیل در ایتالیا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ های دولتی سالانه بین 400-800 یورو است

ولی برای مقطع دکتری هزینه تحصیل در ایتالیا تقریباً رایگان است.

در بورسیه استانی ایتالیا، علاوه بر اینکه امکان تحصیل رایگان وجود دارد، به دانشجویان، مبلغی را نیز به عنوان کمک هزینه پرداخت می کنند.

3-  امکان تحصیل به زبان انگلیسی

دانشجویان بین ‌الملل برای ادامه تحصیل در ایتالیا می ‌توانند به زبان انگلیسی در رشته‌ های مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

محبوب ‌ترین رشته‌ های تحصیلی برای دانشجویان به‌خصوص دانشجویان بین ‌المللی در ایتالیا عبارتند از:

  • MBA  و  رشته‌ های مدیریتی مانند بازاریابی، مالی، گردشگری، سلامت و …
  • رشته ‌های علوم پایه مانند ریاضی، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی و سایر رشته‌ ها
  • کشاورزی و منابع طبیعی
  • معماری
  • رشته‌های هنری مانند طراحی، مد و …
  • رشته‌های مهندسی مانند مهندسی عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر و صنایع
  • پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های پیراپزشکی
  • حقوق و روابط بین الملل

۴- امکان انجام کار دانشجویی

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ایتالیا، دانشجویان امکان انجام کار دانشجویی مانند دستیاری تدریس (TA)، دستیاری پژوهشی (RA)،

کاراهای نرم افزاری، آموزش زبان انگلیسی، کار در داخل دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین ‌المللی و…)، راهنمای گردشگری، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و…  به مدت 20 ساعت در هفته را دارند.

دانشجویان با انجام این کارها و با دریافت حداقل 10 یورو در ساعت، ۸۰۰ یورو در ماه  می‌توانند درامد داشته باشند.

۵-  امکان سفر به تمام کشورهای اروپایی

با تحصیل در ایتالیا و دریافت ویزای ایتالیا بدون هیچ محدودیتی دانشجویان می‌توانند به تمام کشورهای که عضو اتحادیه اروپا هستند سفر کنند و تجربه‌ای به یادماندنی را نیز در کنار تحصیل داشته باشند.

۶- شرایط پذیرش و تحصیل آسان در ایتالیا

امکان ادامه تحصیل در ایتالیا در بیشتر دانشگاه ‌های آن بدون داشتن مدرک زبان، شرط معدل و محدودیت سنی و حتی با داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجاد شده پس از آخرین مدرک تحصیلی) وجود دارد.

7- امکان اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا

دانشجویان بین ‌الملل بعد از اتمام تحصیل در ایتالیا می ‌توانند با گرفتن ویزای کار به مدت 4 تا 5 سال به راحتی برای اقامت دائم خود اقدام کنند.

بهترین شهرها و رشته ‌های تحصیلی در ایتالیا برای ادامه تحصیل؟

  •  شهر رم

شهر رم به دلیل بناهای تاریخی، قدیمی و ارزشمند متعدد یکی از بهترین شهرها در رشته معماری برای تحصیل در ایتالیا است.

  • شهر میلان

شهر میلان بهترین دانشگاه برای تحصیل در ایتالیا در رشته مد و طراحی است.

  • شهر ونیز

دانشگاه ونیز ایتالیا (Università Iuav di Venezia) که در سال 1926 تاسیس شده است، امکان تحصیل در ایتالیا را در رشته‌ های در زمینه معماری، برنامه‌ ریزی منطقه‌ای، هنر و طراحی را فراهم کرده است.

  • شهر تورین

دانشگاه تورین که در سال 1404 تأسیس شده جزء یکی از قدیمی ترین دانشگاه ‌های اروپایی است. این دانشگاه به خاطر رشته‌ های مانند تاریخ، فلسفه، قانون، مدیریت، اقتصاد و پزشکی معروف شده است.

  • شهر بولونیا

بولونیا به‌ عنوان پایتخت آشپزی در نظر گرفته شده است و بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا، در زمینه آشپزی در دانشگاه‌ های این شهر مشغول به تحصیل هستند.

  • شهر پیزا

دانشگاه پیزا (Universita degli studi di Pisa)  یکی از مهم ترین موسسات آموزشی برای تحصیل در ایتالیا است. این دانشگاه 11 قرن است که در حال فعالیت می ‌باشد. پایه‌ های تحصیلی این دانشگاه شامل علوم مهندسی، علوم بهداشت و درمان، علوم انسانی، ریاضیات، فیزیک، علوم تجربی و علوم اجتماعی می‌باشد.

دانشگاه پیزا

  • شهر فلورانس

یکی از شهرهای متقاضی دانشجویان بین ‌الملل در رشته هنر، تاریخ و زبان برای تحصیل در ایتالیا، شهر فلورانس است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرها برای تحصیل در ایتالیا کدام هستند؟

اکثر دانشجویان تمایل دارند در شهر محل تحصیل خود اقامت داشته باشند تا هزینه کمتری برای تحصیل و زندگی خود پرداخت کنند. در جدول زیر لیست گران ‌ترین و ارزان ‌ترین شهرهای ایتالیا آورده شده است.

گران‌ترین شهرها میلان رم بلونیا فلورانس تورین
ارزان‌ترین شهرها لوکا پیستویا ول ترا مونتریجونی پینزا

 

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل کدام هستند؟

بسیاری از افراد آرزوی تحصیل در ایتالیا را دارند. این کاملا منطقی است چرا که تعدادی از بهترین دانشگاه های دنیا در این کشور قرار دارد. از جمله این دانشگاه‌ ها می‎ توان به دانشگاه بولونیا، پیزا، پلی‌تکنیک میلان، بوکونی، پروجا، پادووا،  ناپل فِدِریکو ۲،  میلان، آمریکای رم، پاویا، ساپینزا رم، تورورگاتا رم، تورینو، فدریکو دوم، فلورانس، نیکلاس کوزانوس، کاتولیک، بولزانو، کا فوسکاری ونیز، رُم تُر وِرگاتا و پلی‌تکنیک تورینو اشاره کرد. از بین این دانشگاه‌ ها، چهارده دانشگاه برتر آن  از لحاظ رتبه بندی کیو اس(QS)  در جدول زیر اشاره شده است.

جدول رده بندی چهارده دانشگاه برتر ایتالیا بر اساس رتبه بندی معتبرQS

بولونیا ) (University of BOLOGNA ۱۹۴
ساپیینزا رُم ) (ROME University “La Sapienza ۲۱۶
پلی تکنیک میلان (Polytechnic MILAN) ۲۴۴
میلان ) (University of MILAN ۲۵۶
پادووا (University of PADUA) ۲۹۸
پیزا ) (University of Pisa ۳۱۴
رُم تُر وِرگاتا ) (Università¡ degli Studi di Roma – Tor Vergata ۳۳۶
پلی تکنیک تورین )  (Politecnico di Torino ۴۰۱
تورین ) (University of Turin ۴۵۰-۴۰۱
پاویا ) (Università  degli Studi di Pavia ۴۵۰-۴۰۱
فلورانس (University of Florence) ۴۵۰-۴۰۱
ترنتو (University of Trento) ۵۰۰-۴۵۱
کاتولیک (Università  Cattolica del Sacro Cuore) ۵۰۰-۴۵۱
ناپل فِدِریکو ۲  ) (University of Naples – Federico Ii

تصاویری از دانشگاه بولونیا و پلی‌تکنیک میلان  ایتالیا 

دانشگاه بولونیا در ایتالیا - شرایط پذیرش در دانشگاه بولونیا در ...

دانشگاه بولونیا ایتالیا

دانشگاه پلی تکنیک میلان | زمان اپلای و ددلاین | شرایط پذیرش | رشته ها

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

تحصیل در ایتالیا:

ایتالیا (Italia) یکی از کشورهای اروپای جنوبی است با جمعیت 60 میلیون و 400 هزار نفر که 9/93 درصد مردم این کشور حاکمیت و آیین مسیحیت است،

مابقی ادیان  پروتستان‌ها، یهودی‌ها، بودیسم، هندوئیسم و مسلمانان هستند که در این کشور زندگی می ‌کنند.

پایتخت، زبان اصلی و واحد پول کشور ایتالیا به ‌ترتیب شهر تاریخی رم، ایتالیایی و یورو است.

ایتالیا در اروپا پنجمین کشور پرجمعیت و در جهان جز بیست و سومین کشور پرجمعیت است. یکی از کشورهای اروپایی پرطرفدار برای ادامه تحصیل در ایتالیا می ‌باشد.

دانشگاه‌ های ایتالیا از رتبه ‌بندی علمی بالا و قدمت طولانی برخوردار است. هزینه‌ ی ادامه تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی کمتر است،

این مزیت باعث شده تحصیل در ایتالیا از نظر سهولت برای ورود دانشجویان، سومین کشور دنیا و نخستین کشور در اروپا را دارا باشد. تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی و یا به زبان انگلیسی امکان‌ پذیر است. سالانه هزاران نفر در داخل و خارج از اروپا جهت ادامه تحصیل این کشور را انتخاب می ‌کنند.

با توجه به رویکرد بین المللی که در سالهای اخیر در بخش آموزش عالی کشور اتخاذ شده است، این امکان فراهم شده که تعداد بسیار زیادی از رشته های ارائه شده در کشور ایتالیا در مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به زبان انگلیسی ارائه شود.

دانشگاه ‌های ایتالیا جایگاه بسیار مناسب‌ تری در رقابت نسبت  با سایر دانشگاه های جهان دارا می‌باشد. تحصیل در ایتالیا در برخی از رشته‌ها برای متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ های غیر دولتی را دارند،

به راحتی امکان‌پذیر است و  باید هزینه‌ های سنگین تحصیل در این دانشگاه‌ ها را نیز شخصا پرداخت کنند. اما شرایط برای تحصیل در دانشگاه ‌های دولتی ایتالیا به‌ طور کلی متفاوت است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی در ایتالیا در حدود 800 تا 5000 یورو است که دانشجویان که این مبلغ را در روز ثبت نام خود به دانشگاه باید پرداخت کنند.

دانشجویان خارجی با استفاده از بورسیه تحصیلی ایتالیا، هزینه‌ ای برای تحصیل خود پرداخت نمی‌ کنند و مبلغی حدودا 600 تا 1000 یورو در ماه را نیز به عنوان کمک هزینه تحصیلی هم دریافت کنند.

همچنین بر اساس قوانین کشور ایتالیا در تحصیل، دانشجویان می توانند 20 ساعت در هفته حین تحصیل کار کنند. این شرایط باعث شده متقاضی  دانشجو به ایتالیا بسیار باشد.

سه دسته کلی رشته‌های دانشگاهی در ایتالیا که بسیار محبوب هستند:

در دانشگاه‌ های ایتالیا امکان تحصیل در بیش از 300 رشته وجود دارد. تنوع بالای رشته ‌های دانشگاهی در دانشگاه ‌های ایتالیا باعث شده متقاضی بیشتری از کشورهای جهان برای تحصیل در ایتالیا باشد.

  1. رشته ‌های هنر (معماری، بازیگری و کارگردانی تئاتر و سینما، موسیقی، طراحی داخلی و طراحی صنعتی، طراحی مد و لباس، مرمت آثار باستانی و…)
  2. رشته‌ های پزشکی
  3. رشته‌ های فنی و مهندسی

معماری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در ایتالیا است. از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در زمینه معماری، دانشکده ‌های پلی ‌تکنیک واقع در شهر‌های زیر ایتالیا است:

  • دانشکده مهندسی دانشگاه پلی‌تکنیک واقع در مارکه
  • دانشکده معماری دانشگاه پلی‌تکنیک واقع در باری
  • دانشکده معماری دانشگاه پلی‌تکنیک واقع در میلان

در این کشور نیز معماری، زیرشاخه ای از هنر است؛ تعدادی از دانشگاه‌ های ایتالیا آزمونی عملی برگزار می‌کنند بدین صورت که دانشجو باید نمونه‌ای از کار ساخته شده خود را به دانشگاه ارائه دهد و از نمونه کار خود دفاع کند.

تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا از هزینه کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی برخوردار است. برای پذیرش در این رشته‌ ها، لازم است مدارک مورد قبول در آزمون آی‌مت یا آلفاتست و همچنین آیلتس را اخذ نمود.

تحصیل در رشته‌ های فنی و مهندسی شامل مکانیک، کامپیوتر، الکترونیک و خودرو در این کشور و به‌خصوص در دانشگاه‌ های پلی تکنیک میلان و پلی تکنیک تورین از اعتبار علمی بسیار خوبی برخوردار است. در رتبه ‌بندی‌های جهانی، پلی تکنیک میلان رتبه ۱۷ را در بین دانشگاه‌ های فنی دنیا به خود اختصاص داده است.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

تماس با ما